Vuonna 2025 kilpailu huipputekijöistä käy kovana. Moni harkitsee työpaikan vaihtoa vain silloin, kun uusi mahdollisuus vaikuttaa selkeästi paremmalta kuin nykyinen. Työntekijää hakevan organisaation ei oleteta täyttävän joka ikistä odotusta, mutta organisaation ja tehtävän vahvuuksia ja houkuttelevuutta on syytä pohtia jo suorahakuprosessin alkaessa.
Millaiset asiat sitten houkuttelevat parhaiten tärkeää roolia täyttävää osaajaa? ValtaGroupin liiketoimintajohtaja Johanna Ahola on viime kuukausina käynyt useita kymmeniä keskusteluita kiinnostavien päällikkö- ja johtotason suorahakukandidaattien kanssa eri tyyppisissä headhunting -prosesseissa ja huomannut tiettyjä yhteneväisyyksiä siinä, millaisia asioita hakijat useimmiten kysyvät ja mihin huomio kiinnittyy, kun kyse on mahdollisesta työpaikan vaihdosta.
Suorahakusoitto tulee ehdokkaalle yleensä tilanteeseen, missä työpaikan akuutti vaihtaminen ei ole ollut aktiivisesti mielessä. Tärkeää on silloin osata kuvata tehtävää ja sen sisältöjä mahdollisimman kattavasti ja houkuttelevasti heti ensimmäisessä keskustelussa. Keskusteluista on aktiivisella kuuntelulla löydettävissä myös paljon toistuvia kommentteja ja kysymyksiä ehdokkaiden suunnalta. Olemme nyt koonneet tähän artikkeliin näiden keskusteluiden perusteella kymmenen keskeistä houkuttelevuustekijää, jotka nousevat yleisimmin esiin. Hyvä suorahakukumppani osaa kriteerikeskusteluissaan myös oivalluttaa organisaatioita ja rekrytoivia esihenkilöitä pohtimaan näitä asioita.
Mutta sitten se lista. Mitkä ovat vuoden 2025 TOP kymmenen houkuttelevuustekijää suorahaku- eli headhunting -prosesseissa?
—
1. Arvomaailma
Tänä päivänä yhteisten arvojen merkitys korostuu. Ehdokkaat haluavat tuntea arvojen yhteensopivuutta organisaation kanssa. Enää pelkkä kilpailukykyinen palkka ei riitä, vaan arvopohjan yhteensopivuus voi ratkaista, millaisessa organisaatiossa asiantuntija haluaa työskennellä.
Arvojen aito kohtaaminen luo pohjaa sitoutuneisuudelle ja työnteon mielekkyydelle.
2. Työyhteisön ilmapiiri
Millainen tunnelma organisaatiossa vallitsee? Työyhteisön ilmapiirin aistiminen, esimerkiksi keskustelemalla nykyisten tiimiläisten kanssa, antaa ehdokkaalle konkreettisen kuvan siitä, millaista on olla osa kyseistä porukkaa. Usein suorahakukonsultilta myös kysytään organisaation tunnelmasta, ilmapiiristä, ihmisistä ja viihtyvyydestä. Organisaation ulkopuolisena havainnoitsijana konsultin näkemystä usein arvostetaan ehdokkaiden keskuudessa.
Avoin ja positiivinen ilmapiiri voi olla ratkaiseva tekijä työpaikkaa valittaessa, etenkin, mikäli aiemman työpaikan ilmapiirissä on ollut jotain tunteita herättävää hyvässä tai huonossa.
3. Yrityskulttuurin kulmakivet
Onko yrityksessä tietoisesti rakennettu kulttuuri ja miten merkittäväksi se koetaan organisaation sisällä? Ehdokkaita kiinnostaa yhä enemmän, millaista kulttuuria yritys tavoittelee. Etsitäänkö uudesta työntekijästä kulttuurimatchia vai kaivattua erilaisuutta?
Hyvin rakennettu yrityskulttuuri voi tukea sekä työntekijöiden viihtyvyyttä että yrityksen liiketoimintatavoitteita.
4. Työn vapaus ja mahdollisuus vaikuttaa
Voiko työntekijä vaikuttaa omaan rooliinsa ja tapoihin, joilla työtä tehdään? Monet arvostavat joustavuutta ja vapautta, jossa vastuualueet ovat selkeitä, mutta niiden toteuttamistapa on omissa käsissä. Vaikuttamisen mahdollisuus oman roolin sisällä on yksi tärkeimmistä tekijöistä henkilöiden sitouttamiseksi pidemmäksikin aikaa.
Vapaus tehdä työtä omalla tavallaan lisää luovuutta ja tyytyväisyyttä.
5. Hybridityön mahdollisuus
Valtaosa yrityksistä on siirtynyt korona-ajan täydestä etätyöstä hybridityöhön. Työntekijät haluavat tietää, miten organisaatio suhtautuu työn joustavuuteen: onko mahdollista työskennellä osittain etänä, ja voiko tähän itse vaikuttaa? Harvemmin tänä päivänä työntekijäkään kaipaa täysin etänä toteutettavaa roolia. Mutta vapaus tehdä tilanteen salliessa töitä myös toimiston ulkopuolelta lisää houkuttelevuutta. Samaan aikaan tämä mahdollisuus kuvastaa organisaation arvoja, luottamusta ja ehdokkaan omaa mahdollisuutta vaikuttaa roolinsa rakentamiseen.