Uuteen työhön päädytään nykyään monimuotoisesti. Joskus työpaikan vaihto on ajankohtaista ja haku aktiivista, ja joskus taas vasta tarpeeksi houkutteleva tarjous saattaa toimia kimmokkeena vaihtoajatuksille.
Päädyttiin rekrytointiprosessiin mistä tahansa lähtökohdasta, on jokainen prosessin vaihe merkittävä. Hakijakokemus ei ala ensimmäisestä haastattelusta, eikä se pääty työsopimuksen allekirjoittamiseen – se ulottuu paljon laajemmalle. ValtaGroupin suorahakupalvelu on kehitetty huomioimaan kokemuksen kokonaisvaltaisuus niin, että se palvelee yhtä lailla kandidaattia kuin asiakasyritystä. Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, miten ihmisläheisyys on osa ValtaGroupin suorahakuprosessia – ja miksi se on eduksi kaikille osapuolille.
Mitä on suorahaku?
Suorahaku tarkoittaa rekrytointimenetelmää, jossa rekrytointiyritys etsii aktiivisesti sopivia ehdokkaita asiakasyrityksensä tarpeisiin. Suorahaussa konsultit lähestyvät kandidaatteja suoraan, sen sijaan, että sopivia kandidaatteja haravoitaisiin vain perinteisen työpaikkailmoituksen kautta tulevasta ehdokasvirrasta.
Suorahakua on pitkään ajateltu vain yrityksille suunnattuna palveluna, mutta itse asiassa se hyödyttää kokonaisvaltaisuudellaan merkittävästi myös työnhakijaa työnhakutilanteessa. ValtaGroupin toimintatavat ja periaatteet korostavatkin erityisesti ehdokaskokemusta. Meillä tavoitteena onkin luoda yhteys, joka perustuu tehokkuuden lisäksi avoimuuteen.
Perusteellinen taustatyö poistaa hakuammunnan
ValtaGroupilla suorahakuprosessi alkaa perusteellisella valmistelulla ja strukturoidulla kriteerikeskustelulla. Konsultit perehtyvät asiakkaan liiketoimintaan, organisaation kulttuuriin sekä mahdollisiin haasteisiin – kaikki tämä auttaa löytämään jo alkuvaiheessa vain ne kandidaatit, jotka aidosti sopivat kyseiseen rooliin. Kun vielä lähestymistapakin on räätälöity ja henkilökohtainen, takaa toiminta sen, että saadaan prosessissa houkuteltua jatkoon tehtävän kannalta relevanttia osaamista ja ennen kaikkea motivoituneita ehdokkaita. Näin varmistuu myös se, että koko prosessi tukee myös asiakasorganisaatioiden työnantajamielikuvaa.
Laatu edellä – ei ylimääräistä myyntiä
ValtaGroupin ensimmäiset yhteydenotot kandidaatille eivät ole myyntipuheluita, vaan aidosti pohdittuja keskusteluja, joissa potentiaaliselle kandidaatille tarjotaan mahdollisimman paljon tietoa asiakkaan tilanteesta, työtehtävän vaatimuksista ja yrityksen arvoista. Samalla hakijaa rohkaistaan pohtimaan, miten nämä asiat resonoivat hänen omien työskentelytapojen ja arvojen kanssa.
ValtaGroupin suorahaussa edetään vaiheittain, ja prosessia ohjaa kiireen sijaan laatu. Tämä varmistaa, että aikaa jää riittävästi reagoida tilanteen muutoksiin, kuten kandidaatin omiin pohdintoihin tai yrityksen tarpeiden hienosäätöön.
ValtaGroupin suorahakuprosessissa kandidaateille annetaan aina selkeä yhteyshenkilö ja mahdolliset kontaktipisteet, jotta yhteydenpito on mutkatonta ja tiedottaminen hoidetaan sujuvasti läpi prosessin.
Suorahakukonsultin rooli työnantajamielikuvan luomisessa
Suorahakukonsultti voi olla merkittävä tekijä työnantajamielikuvan rakentamisessa. Koska konsultti on usein hakijan ensimmäinen kosketus yritykseen, hänen viestintätyylinsä ja toimintatapansa vaikuttavat suoraan siihen, millaisen kuvan hakija saa työnantajasta.
Ammattitaitoinen konsultti osaa välittää yrityksen arvot, kulttuurin ja tavoitteet selkeästi ja positiivisesti, samalla luoden luottamuksellisen ja positiivisen kokemuksen hakijalle. Kun hakuprosessi hoidetaan asiantuntevasti ja arvostavasti, hakijalle syntyy vaikutelma, että työnantaja panostaa aidosti työntekijöihinsä. Tämä kasvattaa kiinnostusta yritystä kohtaan ja vahvistaa positiivista työnantajamielikuvaa jo ennen varsinaista työhaastattelua. Positiivinen mielikuva jää myös niille kandidaateille, kenen kanssa prosessi ei jatku pidemmälle.
Suorahakupalvelut eivät ole vain rekrytointia – aito kumppanuus kunnioittaa sekä työnhakijan että työnantajan tarpeita. ValtaGroupissa tämä kumppanuus tarkoittaa sitä, että ihmisten kohtaaminen on aidosti tärkeintä.